söndag 31 augusti 2008

Söndag 31/8, Snö!

På morgonen vaknade vi upp till flera centimeter blöt snö utanför fönstret. Inte direkt önskevädret för mig som definitivt inte hade några riktiga vinterkläder med mig. För förmiddagens tävling hade i alla fall arrangörerna ordnat så att det fanns skolbussar som körde skytteltrafik fram och tillbaka till tävlingsområdet från förläggningen där varma duschar väntade. Jag valde att åka ut med den första bussen, vilket kanske inte var riktigt idealisk om man ville ha ett bra resultat eftersom det låg runt en decimeter snö i terrängen. Efter att jag sprungit ikapp de som startade före mig redan vid andra kontrollen så fick jag spåra och skrapa av snön från SI-enheterna under större delen av banan. Det var riktigt svår orientering med grop- och åsterräng över större delen av kartan och snön som tyngde ned träden gjorde det inte lättare. Jag hade stora problem med att få ihop orienteringen och slängde nog bort runt 7 minuter på olika små misstag längs banan. Men det visade sig ändå att mitt lopp räckte till en andraplats bara en halvminut efter Magnus Johansson som även han var långt ifrån att göra ett perfekt lopp. Trots riktigt uselt väder så startade ändå de flesta dagens tävling och kämpade sig runt i kylan.

Efter lunch, en liten trebensorientering där två löpare har sina ben sammanbundna och middag så var det på kvällen dags för nattorientering. Jag lånade en liten diodlampa att springa med men kände mig inte så handikappad av det eftersom de flesta av deltagarna körde med liknande utrustning. Den längsta och tuffaste banan som jag sprang var 4,4 rejält snabblöpta kilometrar och det var gemensam start som gällde. När starten gick så blev det en rejäl rusning till första kontrollen och sedan visade det sig att Patrick Goeres fortsatte i samma tempo runt hela banan. Vi andra fick mest inrikta oss på att hänga med honom. Mot slutet av banan blev det lite lurigare med kontroller i ganska bökig skog och klungan samlades ihop något. Till slut var ändå Patrick starkast och kunde springa ifrån till en säker seger men jag lyckades genom ett smart vägval ut på asfaltsvägen till näst sista kontrollen ta hem andraplatsen.

Mount Laurie-kartan

Nattorientering

Härligt med orientering i snö?

Inga kommentarer: