fredag 15 augusti 2008

Fredag 15/8, Spökstaden

Igår kväll tittade jag i kartboken och insåg att jag hade närmare 60 mil (svenska, inte amerikanska kortmil) att åka idag om jag skulle hålla mig till planen. Inte så mycket tid att göra annat än att köra bil alltså. Större delen av dagsetappen idag var på samma väg som vi åkte österut, det vill säga Interstate 90. Jag tog mig i alla fall tid att besöka en sevärdhet som vi hoppade över förra gången vi passerade, Garnet Ghosttown. Egentligen visste jag ingenting om vad som väntade där, men det såg intressant ut i kartboken och det skulle inte vara så långt från stora vägen heller. Det visade sig dock vara lite svårare än jag trott att ta sig till spökstaden, drygt 15 kilometer på slingriga grusvägar uppför var det. Väl framme visade det sig vara en övergiven gruvarbetarby med ganska många gamla byggnader intakta, bland annat saloon, hotell och affär. Jag gick även en sväng förbi några av gruvorna, där man runt förra sekelskiftet bröt guld, silver och koppar. Inte helt olikt de gruvhål man kan hitta i Borlängetrakten. Dagens övernattningsplats blev en camping i Cour d'Alene National Forest.

Inga kommentarer: