lördag 16 augusti 2008

Lördag 16/8, Poängorientering i Spokane

På kvällen igår pratade jag lite med campingföreståndaren som hävdade bestämt att det brukade gå älgar förbi strax intill min campingplats tidigt på morgonen. Jag var lite skeptiskt men strax efter klockan 4 vaknade jag av något ljud utanför tältet. Det lät som om ett stort djur gick och betade gräs och frustade alldeles i närheten. Jag stack ut huvudet genom tältöppningen men det var fortfarande kolmörkt ute så jag såg ingenting.

Vid sjutiden när jag klev upp var det svinkallt ute, men himlen var klarblå och så fort solen började stiga så blev det varmare och till slut visade det sig att det här skulle bli årets varmaste dag i de här delarna av USA. Fram mot eftermiddagen steg termometern i bilen upp på tresiffriga fahrenheitgrader.

Idag var i alla fall planen att jag skulle springa en orienteringstävling i Spokane (195629 invånare). Det var återigen det populära "Street Scramble"-formatet som gällde. Den här gången var jag lite seriösare än i Cle Elum eftersom jag tyckte att jag behövde träna. Jag klarade av alla de 22 kontrollerna på lite drygt 92 minuter vilket nog betydde att jag tog hem segern i tvåtimmarsklassen. Det var ganska enkel stadsorientering på en "turistbyråkarta", det största problemet var trafiken, bland annat eftersom reglerna var att man skulle vänta på "WALK" vid alla övergångsställen. Det var bara ett tiotal deltagare på tävlingen men det berodde nog mest på att det var mitt i sommaren och dessutom rejält varmt.

Efter tävlingen åkte jag och badade i Columbiafloden på samma ställe som för två veckor sedan och tog mig sedan till ett billigt motellrum i Yakima. Tanken är att jag ska åka en lite annorlunda väg till Seattle i morgon bitti, förbi Mount Rainier.

Inga kommentarer: