lördag 2 augusti 2008

Lördag 2/8, Långa banor

Lördagens och söndagens tävlingar var ett så kallat ”A-meet”, det vill säga nationell tävling med fullständig klassindelning, som på eget initiativ arrangerades av enbart juniorer i 17-18-årsåldern. Förutom att man gjorde det klassiska OCAD-misstaget att lägga banorna på 10000-del när det skulle vara 15000-del så att banorna blev 1,5 gång så långa som det var tänkt så fungerade det mesta hyfsat. Den som klagade mest över banläggning var banläggarens far, de andra amerikanska orienterarna verkade rätt luttrade. Terrängen var extremt öppen barrskog med lite undervegetation och lagom kupering för att det inte skulle vara helt lättlöpt. Vädret var fint och soligt utan att vara extremt varmt så det gjorde nog att de flesta blev mer positivt inställda. Eftersom jag kände mig frisk idag så försökte jag mig på att jogga runt banan, men när jag ganska tidigt förstod att det var 11,9 km i stället för de utlovade 7,9 så beslöt jag mig för att bryta efter ungefär en timme. Nisse hade dock inga större problem med H40-klassens 9,4 km (som skulle ha varit 6,6) och kunde ta en klar seger.

På kvällen efter tävlingen fick vi middag med glass till efterrätt och umgicks med de övriga som bodde på Camp Koinoonia, vilket verkade vara majoriteten av de dryga hundratalet löpare som var på plats.

Inga kommentarer: