söndag 10 augusti 2008

Söndag 10/8, USA-mästerskap dag 2

Efter lördagens ganska jämna tävling i H21-klassen så stod det klart att det skulle bli söndagens kraftprov på 15,5 kilometer som skulle bli helt avgörande. Tävlingen blev dock inte alls lika tuff som befarat eftersom det idag var till stor del extremt snabblöpt terräng (flacka grässlätter) och dessutom höll solen sig gömd bakom moln under hela dagen. Totalsegern togs av William Hawkins (ett ganska okänt namn till och med för mig som tycker att jag brukar ha bra koll på hela världens orienterare) före Fredrik Eliasson, IK Stern som vann dag 2 på dryga 80 minuter. Själv sprang jag ganska bra, men fick ändå släppa förbi Eric Bone, som trivdes bra med den snabba terrängen, i sammandraget. Nisse hade lite problem med den manuella stämplingen men gjorde ändå enligt egen utsago ett hyfsat lopp.

Med hotande åska i bakgrunden avklarades prisutdelningen i rasande takt. Helt felfritt blev det dock inte på första försöket när man skulle hålla reda på att enbart de som var kvalificerade (medborgare osv) skulle ha pris. När de första regndropparna började falla skildes mina och Nisses vägar. Han skall nu tillbaka hem till jobbet och fick skjuts av en äldre herre som skulle flyga hem från Denver i stort sett samtidigt.

Min plan var nu att köra en sväng in i Nebraska och South Dakota och titta på sevärdheterna där innan jag styr hyrbilen tillbaka mot Seattle och sedan tar mig vidare upp till Vancouver i Kanada. Under eftermiddagen var vädret ostadigt mest hela tiden och vid några tillfällenkom det så häftiga störtskurar med både åska och hagel att jag blev tvungen att stanna bilen vid vägkanten. Ganska tidigt på kvällen stannade jag i Alliance, Nebraska och tog in på ett motell. Och tur var det, för samtidigt som jag checkade in rapporterade hotellpersonalen, som lyssnade på lokalradion, att bilar fastnat i djupa vattenpölar under en viadukt bara några hundra meter längre fram längs vägen. Även denna kväll tittade jag på de, ur svensk synvinkel, ganska tråkiga OS-sändningarna medan regnet föll utanför fönstret.

H21-banan dag 2

Inga kommentarer: