tisdag 12 augusti 2008

Tisdag 12/8, Kärnvapen och konstiga berg

Sov gott i tältet, men det var extrem fuktigt när jag vaknade på morgonen. Åkte en liten runda genom Badlands, som till större delen består av ökenliknande ravinlandskap, på morgonen. Alldeles intill nationalparken ligger ett lite annorlunda historiskt nationalmonument. Det är en nerlagd kontrollcentral och avskjutningsramp för kärnvapenmissiler som öppnats för besökare. Mellan 1962 och 1993 fanns här militär personal på plats i ett skyddsrum tio meter under jord som ständigt var beredda att vrida om nycklarna för att skicka iväg ett hundratal megaton mot Sovjetunionen och andra Warsawapaktsländer. USA:s aktiva arsenal av interkontinentala ballistiska missiler har reducerats från cirka 1000 vid kalla krigets slut till att nu bara vara 450, men de anläggningar som finns kvar ska visst vara väldigt lika den som jag fick se idag. För att vara mindre sårbara för motståndarnas attacker så är missilerna utspridda över geografiskt väldigt stora ytor och i USA finns de till större delen runt flygbaser långt norrut i de centrala delarna av landet. Till exempel var avståndet mellan kontrollcentralen och avskjutningsrampen jag besökte runt 15 kilometer och avståndet till Ellsworth Airforce Base var i sin tur cirka 60 kilometer.

Efter detta studiebesök vände jag tillbaka västerut mot Wyoming igen. Jag styrde mot ett väldigt konstigt naturfenomen, berget Devil's Tower som består av nästan lodräta sexkantiga kolumner i jätteformat. Någon slags vulkanisk process har skapat denna formation och sedan har erosionen tagit med sig det lösare omgivande berget och lämnat berget bart. Berget är heligt för indianerna och även ett mycket populärt tillhåll för bergsklättrare. Själv försöke jag mig inte på att klättra upp men däremot tog jag en ganska lång löptur på stigarna runt omkring så att jag fick se berget från alla möjliga vinklar och efteråt övernattade jag på campingplatsen strax intill. Av de sevärdheter jag sett hittills är nog Devil's Tower den som jag absolut skulle rekommendera alla som är i närheten att besöka. Berget är precis så imponerande som det ser ut på bild med fåglar som kretsar kring toppen och hjortar som betar i skogen runt om.

Inga kommentarer: