torsdag 14 augusti 2008

Torsdag 14/8, Världsarv

På morgonen hamnade jag i samspråk med tanten i motellreceptionen om konflikten mellan Georgien och Ryssland. Hennes farföräldrar var invandrare från Polen och hon hade fått med sig en ganska negativ syn på Ryssland från dem. Jag sade inte direkt emot henne men försökte i alla fall förklara att vi européer har ganska skiftande åsikter om hur vi ska hantera våra kontakter med det stora landet i öster. På det personliga planet känns det som om jag måste försöka höra av mig och ta reda på hur det är med de georgier jag känner. Mest orolig är jag nog för David som är militär i georgiska armén.

På väg ut från Cody bunkrade jag upp med mat på Walmarts, för nu skulle jag ut i vildmarken, det vill säga världens första och mest kända nationalpark, Yellowstone. Så mycket vildmark kändes det dock inte som när man trängdes med alla andra turister på de smala och krokiga (för att vara USA) vägarna. Det finns dock i alla fall minst två saker som gör Yellowstone unikt. Det är dels de många gejsrarna och heta källorna och dels att de vilda djuren är extremt orädda för människor efter att ha varit fredade från jakt i mer än hundra år. Bland annat såg jag en prärievarg (Coyote) helt lugnt passera alldeles i närheten av Old Faithful-gejsern där tusentals människor uppehöll sig och två gånger fastnade jag i trafikstockningar på grund av att det var bisonoxar på vägen. Jag gjorde i alla fall ett litet försök att komma bort från folkmassorna genom att sticka ut och springa en sväng på några av de mindre välbesökta vandringslederna.

För den som undrar om Yellowstone skulle vara ett bra ställe att springa orientering måste jag dock koma med tråkiga besked. Stora delar av skogen brann ner i jättebranden 1988 och det finns fortfarande stora ytor som ser helt förstörda ut. På andra ställen ligger det massvis med döda träd på marken eller så är det extremt tät ungskog. Någon särskilt intressant kurvbild eller klippformationer syntes knappt heller till, där sådant förekommer är det oftast alldeles för brant för att springa.

Inga kommentarer: