fredag 24 augusti 2007

Utflykt till Tbilisi

Idag blev det en heldagsutflykt till Tbilisi tillsammans med Bondo för att ansöka om Azerbaijanskt visum och titta på ett möjligt kartområde. Visumansökan gick hyfsat tror jag, bara lite krångel med foton, men det blev ganska dyrt. 60 euro för ett turistvisum känns mycket när man bara tänkt stanna ett par dagar.

Kartområdet vi tittade på var en park alldeles inne i centrala Tbilisi, men ändå med anslutning till skogs- och bergsområden. Parken var fin med trappor, fontän och det klassiska sovjetiska andravärldskrigsminnesmärket. Även den anslutande skogen var till stora delar fin och parkliknande även om det fanns en del områden med stark kupering och grönområden. Det lutar nog åt att vi ritar en mindre sprintkarta där.

Bondo stannade i Tbilisi för en skolledarkonferens så jag fick ta mig hem på egen hand med tunnelbana och minibuss (marshrutka). Det var lite lurigt när alla skyltar var skrivna med georgiska bokstäver. Tur att jag la några timmar på att försöka lära mig alfabetet före avfärd.

Minibussen på väg till Tbilisi hade lite motorproblem, men chauffören fixade det på bara 20 minuter.
Den fina delen av parken.

Skogen var delvis ganska tät.


Lokomotiv Tbilisis hemmaarena ligger också i parken.


Bondo provar löpbarheten i ett intressant område med många häckar.


2 kommentarer:

petern sa...

Var marsjrutkan en GAZelle-buss?

Erik sa...

Nej, syns det inte på bilden att det är en Ford Transit? Det är mest tysklandsimporterade Mercedes Sprinter och Ford Transit som används i Georgien.