måndag 20 augusti 2007

Resdag

När jag vandrat ner till Borlänge station blev jag först lite orolig att jag lyckats boka biljett på ett ickeexisterande tåg. Inte ett spår av ett Stockholmståg 09.52 syntes på den elektroniska anslagstavlan. Förklaringen var att det var premiärtur för Reginatåg till Stockholm. Ett stort journalistuppbåd var på plats för att dokumentera detta historiska tillfälle. Den något udda kombinationen att samma tåg körs av Tåg i Bergslagen mellan Mora och Borlänge och av SJ mellan Borlänge och Stockholm är det alltså som gäller från och med nu och framåt.

Tågresan gick i alla fall bra och det gjorde även flygresan från Arlanda till Istanbul med Turkish airlines 737:a. Tror att åtminstone 75% av mitt livs alla flygningar gjorts med den flygplanstypen, troligen beroende på att jag för det mesta flyger medeldistansflygningar inom europa. Nu väntar, naturligtvis, ytterligare en Boeing 737 som ska ta mig till Tbilisi.

Atatürk Airport känns inte så exotisk. Det är något fler personer klädda i traditionell muslimsk klädedräkt än i Borlänge centrum en vanlig måndagseftermiddag. På flygplatsen såg jag även ett gäng muslimska pilgrimer på väg till Jeddah för vidare transport till Mecka. Det ser ganska lustigt ut med vuxna karlar och småpojkar som går omkring klädda i frottéhanddukar på en flygplats.

Som ni kanske vet är landgränsen mellan Turkiet och Armenien helt stängd vilket ställer till det om man vill resa runt i Kaukasusområdet. Orsaken är det turkiska folkmordet på armenier 1915 men även Nagorno-Karabach-konflikten. Däremot går det tydligen utmärkt att flyga från Istanbul till Jerevan, dock inte med Turkish airlines.



Flygplanet.

Inga kommentarer: