torsdag 30 augusti 2007

Klosterbesök

Över frukostbordet bestämde vi äntligen att Akaki, Pavel och jag åker bil till Armenien imorgon fredag och att vi bara gör ett snabbt stopp i Tbilisi för att förhoppningsvis hämta upp mitt Azerbaijanvisum. De lyckliga före detta sovjetmedborgarna Pavel och Akaki behöver inget visum vare sig för Armenien eller Azerbaijan. Däremot oroar de sig lite mer för Iran än vad jag gör.

På morgonen var det lite regn och molnigt och därför förberedde vi oss lite extra med plast att rita på i stället för papper. För min del innebar förberedelserna även att jag slängde ut solskyddsmedlet ur väskan. Dumt beslut. På eftermiddagen blev det naturligtvis sol och de vanliga 30 plusgraderna och nu har mina armar och nacken en ganska röd färg.

På kvällen blev det faktiskt äntligen lite turistande. Akaki och några av hans kompisar tog oss med till klostret Gelati en bit utanför stan. Mycket vackra vyer på vägen dit, men det gamla klostret och kyrkan ser faktiskt snyggare ut på lite avstånd. På hemvägen åt vi lite typisk georgisk mat, mycket bröd och getost men även shashlyk, på en trevlig restaurang. Som tur var hann inte livemusiken sätta igång innan vi for därifrån. Pavel ville väldigt gärna ha en öl till maten men restaurangen hade bara dessertvin och läst att erbjuda. Den georgiska läsken var ett kapitel för sig. Jag provade två sorter, den ena smakade kokos och den andra hostmedicin. Den tredje sorten, med illgrön färg, var popoulärast så jag antar att den är godare.


Klosterkyrkan i Gelati. Tydligen med på UNESCO:s världsarvslista.
Pavel och Akaki tittar på klosterruinerna.

Utsikten från Gelati.


Ett torn som jag inte riktigt förstod vad det använts till.


Takmålningarna inne i kyrkan.

Inga kommentarer: