torsdag 2 augusti 2007

Slovenska 5-dagars

OrienteeringOnline-cup i Slovenien har funnits i ett antal år nu, men 2007 arrangerades det för första gången som en 5-dagarstävling. Som helhet kan man säga att arrangemanget var ganska enkelt men väldigt välorganiserat med tydlig och bra information på engelska om allting. Man har övergående gått in för att bjuda på bra orientering i intressant terräng alla dagar och även om vissa av områdena var ganska små och banorna korta så blev det ändå fullt tillräckligt jobbigt för mig som är otränad.

Etapp 1

Första etappen gick på ganska hög höjd uppe på bergsplatån Velika Planina och för att ta sig dit krävdes det först några mils bilåkning på slingriga bergsvägar och sedan en promenad på 1300 meter med 270 meters stigning från parkering till TC. Orienteringen som vi fick uppleva var den svåraste under hela tävlingen och endast en löpare i herrarnas elitklass lyckades ta sig under 10 min/km. För min egen del funkade det ganska bra både orienterings- och löpmässigt men jag slängde ändå bort uppemot 5 minuter på flera mindre bommar.

Etapp 2

Även etapp 2 avgjordes på Velika Planina, men i ett lite lättare område med mycket öppen betesmark. Sommartid bedriver man något slags fäbodbruk med kringströvande kor här uppe. Mitt lopp den här dagen var inte särksilt imponerande, utan jag var ganska sliten efter första etappen och den 30-gradiga värmen gjorde att det blev ganska mycket promenerande i uppförsbackarna.

Etapp 3

Området som kortdistansen på dag 3 avgjordes i måste ha varit ett av de mindre jag någonsin sprungit tävling i. Trots det så fick det plats ett ganska stort antal gropar som alla såg exakt likadana ut på kartan. Eftersom vi nu var på lite lägre höjd över havet så var det lite mer lövskog och täta områden på kartan men det var ändå relativt snabblöpt. Personligen lyckades jag dock inte utnyttja detta utan bommade bort alldeles för många minuter. Lite synd när jag för en gångs skull orkade springa hyfsat runt hela banan.

Etapp 4

Till etapp 4 användes två olika områden med intressant terräng som knytits ihop med en smal korridor. När man klarat av de cirka 250 höjdmetrarna till start så blev det ganska mycket nerförslöpning på banan vilket var tacksamt. För mig blev det en stor bom och några mindre i början av banan men när jag sedan bestämde mig för att vara mer koncentrerad gick orienteringen riktigt bra. När jag vände upp mot 24:e kontrollen och hade en dryg kilometer kvar så hände något som jag bara trodde kunde inträffa för fotbollspelare, jag fick kramp i vaderna. Väldigt obehagligt, tror jag måste träna lite mer i framtiden för att undvika det. Tog ett fegvägval till 26:e kontrollen och kunde sedan ändå lufsa i mål utan större problem.

Etapp 5
Till den sista etappen använde man det tävlingsområde som var minst intressant men däremot låg tacksamt nära tävlingsexpeditionen och boendet för de flesta. Terrängen var typiskt kontinental och saknade helt de karstgropar som vi sett så många av under tidigare dagar. När vädret dessutom bestod av ihållande hällregn så lyckades jag inte motivera mig att hålla något högre tempo utan jag riktade in mig mest på att överleva hela banan. Mot slutet sprang jag bort mig helt på de otydliga stigarna och tappade ett antal minuter.

Sammanfattningsvis så skulle jag säga att Slovenien bjöd på väldigt bra orienteringstävlingar i en terräng som är väldigt annorlunda jämfört med hemma. Har man som orienterare någon gång chansen att åka dit för tävling eller träning så tycker jag definitivt man ska ta den. Slovenien har även mycket att erbjuda den "vanlige" turisten i form av vackra alplandskap, vandringsleder, grottor, medelhavsstränder och gamla fina städer och byggnader.
Jag ska försöka publicera några foton senare.

Inga kommentarer: