lördag 21 november 2009

Etapp 5

Sista etappen var tydligen jaktstart, men jag hamnade bland de andra blåbären med minutstart. Regn och ingen vidare motivation gjorde att det blev ytterligare en dag med 12 min/km-tempo. Till slut hamnade jag i alla fall någonstans i mitten av resultatlistan. På eftermiddagen var det högtidlig prisutdelning där de som sprungit bäst fick ta emot medaljer eller troféer enlig något system som jag inte riktigt fattade. Det var en fruktansvärd massa klasser på tävlingen och dessutom hölls det långa tal så detta tog sin tid.

Sammanfattningsvis kan man säga att brasilianska 5-dagars var en helt vansinnig tävling i två olika länder med två olika terrängtyper som båda var lika vansinniga. De positiva överraskningarna på tävlingen var att inga kontroller satt fel, resultatgivningen fungerade utmärkt med sportident och Michael Hocks belgiska programvara Helga-O och att kartorna stämde tillräckligt bra för att ge en rättvis tävling. Om man funderar på en OL-resa till Brasilien ska man dock vara medveten om att tidsscheman här är väldigt flexibla, information är en ständig bristvara och att banläggning och terräng inte behöver vara en helt igenom njutbar upplevelse.

Efter tävlingen tog de flesta deltagarna bussen mot Porto Alegre för att påbörja hemresan. Det var dock en äldre uruguayansk herre vid namn Amilcar och två chilenare på väg mot Santiago som också skulle åka midnattsbussen mot Montevideo så jag slapp sitta helt ensam på busstationen och vänta.


Karta etapp 5

Inga kommentarer: