måndag 16 november 2009

Etapp 1

Tidig uppstigning eftersom avfärden med buss till första etappen skulle vara redan 07.30. Bussen dök dock aldrig upp, det visade sig att den parkerat runt hörnet i stället för framför infarten till regementet som vi trodde. Totalt var vi åtta personer som i stället fick skjuts av några schyssta militärer ut till tävlingen.

När vi lite sent anlände till tävlingsplatsen var det dags för nationalsånger. Mössor av, givakt mot flaggan och sedan spelades samtliga verser av både Uruguays och Brasiliens hymner. Det märks att orientering fortfarande till stor del är en militär sport här. Dagens etapp gick förresten i Uruguay, men det spelade inte så stor roll eftersom gränsen är ungefär lika öppen som mellan Norge och Sverige.

Redan vid starten stod det klart att det skulle bli räserterräng. Extremt öppen och lättlöpt planterade eukalyptus och tallskog så långt ögat nådde. Jag tyckte att jag startade i ganska bra fart, men sedan blev jag bara tröttare och tröttare och på slutet gjorde jag dessutom några väldigt klantiga bommar. Resultatet blev inte alltför imponerande, nio minuter efter på 8,2 kilometer. Segrarens kilometertid: 4.38.

På eftermiddagen blev det en shoppingrunda i taxfree-zonen på uruguayanska sidan av gränsen, men det enda köpvärda jag hittade var en mjukglass.


Karta etapp 1

Inga kommentarer: