tisdag 8 december 2009

Kartritning i Uruguay 25/11 - 8/12

Har inte haft tid och ork att skriva dagbok varje dag de senaste veckorna, men här är i alla fall en sammanfattning av kartritningen i Uruguay.

Efter en något strulig inledning ordnade det sig till slut så att jag fick mat och logi på hotellet som ligger på kartan. Området är en stor park på cirka 5 kvadratkilometer som innehåller allt från hönseri och grönsaksodlingar till tennisbanor och hotellrum för 600 personer. Anläggningen ägs av de statliga el- och telebolagen och är mest tänkt som rekreationsanläggning för deras anställda. Hela tiden medan jag har varit här har det varit full fart runt hotellet, det är många skolklasser som åker på utflykter hit så här mot slutet av skolåret.

Det blev till slut kanske inte riktigt så mycket karta ritat som jag önskat, en knapp kvadratkilometer bara, men jag hann även med att göra en del annat. Bland annat arrangerade vi en mindre nybörjarkurs under en lördageftermiddag. De tjugotalet deltagarna var en blandad skara av idrottslärare, scoutledare och även några ungdomar i olika åldrar. De flesta verkade väldigt nöjda med vårt upplägg där vi använde oss av både en enklare skiss av en basketplan och de färdigritade delarna av min karta. Milton höll i större delen av undervisningen och jag satte ut kontroller och försökte hjälpa till med instruktioner på hemmagjord spanska.

Jag hann även med ett kortare besök i Punta del Este som är Uruguays mest kända semesterort. Runt stan finns många fina stränder och semesteranläggningar och centrum är ganska flashigt och dyrt. Hitkommer kryssningsfartygen och de mest välbärgade från Montevideo och Buenos Aires under sommaren. Vissa beskriver det som Sydamerikas Monaco, men det är även här som man tänkt arrangera sydamerikanska mästerskap i orientering 2011. Om de hittar något lämpligt sanddynsområde att kartera kan det nog bli ganska bra.

Inga kommentarer: