tisdag 15 december 2009

Reser norrut igen

Efter prisutdelningen för tävlingarna tog jag mig åter tillbaka till Foz do Iguaçu där jag bodde på vandrarhem över natten. Eftersom jag tyckte mig redan ha sett vattenfallen tillräckligt ägnade jag i stället måndagen åt en utflykt till Paraguays lågprisshoppingmekka Ciudad del Este. Hit kommer fok från stora delar av Brasilien och Argentina för att handla billiga elektronikprylar, strumpor, leksaker och begagnade blodtrycksmätare. Själv blev jag ganska trött på hettan, försäljarna och marknadsstånden redan efter ett par timmar och flydde tillbaka till Brasilien igen.

På kvällen gick mitt flyg via Sao Paulo till Manaus, där jag övernattade på flygplatsen och tittade på sköldpaddorna i dammen utanför. På morgonen tog mig ytterligare ett flyg till Boa Vista allra längst norrut i Brasilien. Boa Vista är, likt Brasilia, en planerad stad där myndighetsbyggnader för delstaten Roraimas administration kantar breda, solstekta avenyer. På kvällen blev det dock ganska trevligt när vädret svalnat något och folk börjat leta sig ut på gatorna. Såg bland annat en symfoniorkester som bjöd på livemusik utomhus. Försökte reda ut vad som egentligen krävs för att få resa in i Venezuela, efter lite letande på internet verkar det trots allt som att det bara ska vara att åka till gränsen och stämpla passet. Jag provar i morgon.

Inga kommentarer: