fredag 13 juli 2007

Lägesuppdatering

Nu börjar det bli länge sedan jag skrev något här. Vad har jag då gjort sedan sist?

Svaret är: ritat karta i Idkerberget och inte så mycket mer.

Vi har haft ett första möte med banläggare och tävlingsledare för nästa års tävling. Efter att alla varit på plats i terrängen och funderat så lutar vi åt att IP nog är den optimala målplatsen för en orienteringstävling. Frågan är bara om vi får vara där?

Jag har även haft ett möte och en liten kartpromenad med min kartkontrollant (eller heter det kartrådgivare?) Hans-Erik Lang från Ludvika. Lyckligtvis var vi ganska överens om hur en orienteringskarta ska se ut och jag slipper börja om från början.

Lite bilder på vad man kan få se i skogen:


Den så kallade Harsprångsledningen, som sträcker sig 100 mil mellan Harsprånget och Hallsberg, var den första 400 kilovoltsledningen i världen. På senare år har ledningsgatan breddats ytterligare för att ge plats åt en av Banverkets linor. ABB i Ludvika är visst väldigt sugna på att bygga om hela rubbet med HVDC-teknik. Orienterarna som ska springa här kommer nog inte fundera så mycket över det utan bara korsa kraftledningsgatan så fort som möjligt.

Jag såg en räv men lyckades tyvärr inte fånga den på bild. Rävgrytet som grävts ut i en gammal kolbotten var lättare att fota.

En del väldigt fin och snabblöpt orienteringsterräng finns det också.


Runt Idkerbergets samhälle finns det så många övergivna gamla jordkällare att jag börjat fundera på om de inte använts till något annat än att bara förvara potatis i. Är de skyddsrum att gömma sig i när ryssen försöker slå ut den svenska stålindustrin eller kanske dynamitförråd?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan upplysa dig om att det även finns "jordkällor" i Borlänge!

MvH Johan