tisdag 24 februari 2009

Ankara

Nu har jag installerat mig i Ankara för avslutningen av min kartritnings- och orienteringsresa i främre Asien. WWOP-resan till Turkiet, Cypern, Israel/Palestina och Jordanien blev som väntat lite lagom stressig så att hinna rapportera något på internet var i stort sett omöjligt. Jag kommer dock att försöka lägga upp lite bilder och kommentarer här på bloggen så småningom. Prova att bläddra lite neråt så kanske du hittar något intressant.

I Ankara möttes jag tyvärr av lite snö, men jag räknar med att det ska gå ganska bra att rita karta ändå. Än så länge har jag egentligen bara fixat med grundmaterialet och gått en långpromenad runt hela det planerade området. Terrängen är kuperad och till stor del öppen. Den skog som finns är planterade ungtallar och lite gamla olivlundar. Lite stenformationer som gör orienteringen intressantare finns det också.

Precis som på nordcypern bor jag på ett universitetscampus. Ankaradelen av Middle East Technical University är dock betydligt större och äldre och nu är det dessutom proppfullt med studenter här. I terrängen fick jag däremot vara ensam. Långpromenader i blötsnö verkar, av förståeliga skäl, inte locka turkiska ungdomar särskilt mycket.


Utsikt från rumsfönstret. I stort sett snöfritt här nere.

När man kommit ytterligare 100 meter över havet är det lite mer snö. Här är några branter som inte var så fantastiskt bra ritade på den gamla kartan över området.


Hela kartan ligger på universitetets mark som är ett enormt stort oexploaterat område i Ankaras utkanter. Om man lyfter blicken lite så syns det dock höghus i nästan alla riktningar.






Inga kommentarer: