torsdag 29 januari 2009

Bortresa

Eftersom jag har internet på rummet så kommer det en rapport från Cypern redan nu. Jag flög från Arlanda i går morse. Min syster var väldigt snäll och skjutsade mig till flyget så att jag inte behövde gå upp tidigare än 05.30. På det korta stoppet i Riga hann jag inte med mer än att äta en macka men under mina 6,5 timmar i Istanbul passade jag på att turista ordentligt i Stora Basaren som jag inte hann med att se under mitt förra besök i staden. En liten besvikelse faktiskt, andelen krimskrams var ungefär den samma som på Borlänge marknad, enda skillnaden var lite fin arkitektur och några vattenkranar i hörnen. När jag kom fram till Ercan, eller Lefkoşa eller Lefkosia eller Nicosia eller vad flygplatsen egentligen heter, så möttes jag av Özkan och hans assistent Evren. Özkan är ansvarig för idrottsanläggningarna på ODTÜ:s (Mellanösterns Tekniska Universitets) nordcypriotiska campus och den som ska se till att jag har något att göra här på Cypern. Från flygplatsen var det en bilresa på runt en timme till universitetet så det hann bli ganska sent innan jag äntligen kunde fick krypa i säng.

Förmiddagen idag ägnades åt att undersöka vilka kartritningsmöjligheter som egentligen finns runt universitet. Till hjälp hade jag, förutom Özkan och Evren, även Tolga som jobbar med byggnationerna på området (campuset är nybyggt och en hel del arbeten pågår fortfarande) och hade full koll på vad som var universitets mark, vad som var privat och vad som var "allmänt". Kartritningsmässigt var det enbart positiva besked, det finns en hel del intressant terräng, både öppen och skogbeväxt, och det verkade helt tillåtet att rita karta nästan överallt även om man kanske får visa lite hänsyn till odlad mark på vissa ställen. Vi bestämde även att jag skulle prioritera att rita en ny skogskarta först och sedan revidera den redan befintliga sprintkartan över campusområdet i andra hand.

Efter ett besök i universitetets lunchmatsal satte jag mig med datorn och en autocadritning och försökte få till något slags grundmaterial att jobba med. När jag även fått in grundmaterialet i handdatorn och varit ute och testat litegrann i regnet så kände jag mig ganska nöjd. Någon egentlig kartritning hann jag dock inte med innan solnedgången.

Det är ganska öde på universitet just nu eftersom de flesta studenter har lov, men nu på kvällen följde jag i alla fall med Evren och hälsade på i en studentkorridor hos några doktorander/lärarassistenter. Så exotiskt med besök från Sverige var det kanske inte när de själva kom från Fiji(!) och Jordanien.

Atlasjets Airbus 320 som jag flög sista delen av resan med.


Alla bekvämligheter finns på mitt rum i universitetets gästhus. Hotellstandard i stort sett.


Kanske blir både terrängen i förgrunden och bakgrunden med på kartan. Fler terrängbilder blir det när vädret är lite bättre än idag.

Inga kommentarer: